top of page

Beter slapen kan je leren!

Cognitieve gedragstherapie voor slapeloosheid (CGT-i) is een wetenschappelijk onderbouwde en kortdurende slaaptherapie. Wetenschappelijk onderzocht is het de eerste keuze behandeling voor de aanpak van (langdurige) slapeloosheid.

 

CGT-i vertrekt van de basis dat gedachten, gevoelens en gedrag met elkaar verbonden zijn en elkaar beïnvloeden, ook bij slaapproblemen. 

Iedereen slaapt wel eens minder goed maar wanneer slaapproblemen blijven aanhouden (en er klachten van vermoeidheid, concentratiemoeilijkheden en prikkelbaarheid overdag ontstaan), ontstaat er vaak een vicieuze cirkel van gedachten (‘het zal weer zo’n slechte nacht worden’ ‘wat ik ook doe, niets helpt’), gevoelens (van spanning, angst) en gedrag (spanning belemmert in –en doorslapen en vaak is er een aanpassing van het gedrag: op tijd naar bed gaan, bijslapen in het weekend, dutje overdag..). Deze cirkel houdt zichzelf in stand en het slaapprobleem krijgt een chronisch karakter.

Medicatie kan op korte termijn hulp bieden maar werkt op langere termijn minder efficiënt, waardoor de dosis vaak verhoogd wordt. Bovendien creëert medicatiegebruik de indruk dat je zelf niets kan doen om de slaap en het functioneren te verbeteren. Slaaptherapie kan helpen om zonder medicatie te slapen of de gebruikte medicatie af te bouwen (in overleg met uw (huis)arts). 

Het doel van de slaaptraining is het doorbreken van de vicieuze cirkel

 

Hoe gaan we te werk?

De slaaptraining steunt op 4 belangrijke pijlers:

  1. Informatie over slaap (de belangrijkste slaapprocessen, toelichting chronische slapeloosheid) en slaaphygiëne.

  2. Gedragsmatige technieken: met behulp van een slaap -en waakdagboek worden slaapgewoonten opgespoord en onderbouwde alternatieven (om de slaap te verbeteren) worden aangereikt.

  3. Disfunctionele (niet-helpende) gedachten over slaap en slaapproblemen worden onder de loep genomen en waar nodig besproken, uitgedaagd en vervangen door meer helpende en realistische gedachten.

  4. Ontspanningstechnieken (ademhalingsoefeningen, mindfulness technieken) worden aangeleerd. 

 

Deze therapie is geschikt voor tieners, jongeren en volwassenen.

bottom of page